Американський авіаційний експерт висловився щодо винищувачів F-16 після їхньої першої втрати.
Які відмінні риси тренувань на винищувачах F-16, які Україна нещодавно отримала і один з яких втратила нещодавно? Чому модернізація програмного забезпечення є такою важливою? Про це DW поспілкувалася з авіаекспертом Крісом Гордоном.
Командувач Повітряних сил України генерал-лейтенант Микола Олещук висловився щодо публічних звинувачень у приховуванні інформації про причини аварії винищувача F-16. Він наголосив, що найвище керівництво країни негайно отримало звіт про інцидент і передало попередню інформацію американським партнерам, які вже розпочали розслідування. Детальніше про технічні особливості літака та підготовку на ньому DW поговорила з американським авіаекспертом Крісом Гордоном.
DW: Пане Гордон, генеральний штаб ЗСУ підтвердив, що 26 серпня під час відбиття російського масованого удару, розбився F-16, а досвідчений льотчик Олексій Месь (позивний "Moonfish"), який пілотував винищувач, - загинув. Відомо, що він також проходив тренування у США. Зараз є різні версії авіакатастрофи, триває слідство. Про що ви подумали, почувши про цю катастрофу?
Кріс Гордон: Вважаю, що F-16, безсумнівно, є кроком уперед у модернізації українського військово-повітряного флоту. Проте, помилки неминучі. Як підтверджують катастрофи, ми не завжди знаємо точні причини, але літаки можуть розбитися, або бути збитими. Впевнений, що українські F-16 також зіткнуться з подібними загрозами, як і будь-які інші літаки, навіть після модернізації флоту.
Чи мали ви нагоду відвідати базу Тусон в Аризоні, яка є головним центром підготовки пілотів F-16, де проходили навчання і українські льотчики? Ви також добре знайомі з цією моделлю літака. Які особливості має підготовка? Що є ключовим під час навчального процесу?
Хоча я не мав прямого спілкування з українцями, я багато розмовляв із цим підрозділом про їхню місію та навчання іноземних ВПС, зокрема східноєвропейських країн, що колись були частиною радянського блоку, після їхнього переходу на аналогічні літаки. Один інструктор-пілот описав F-16 як "літак, яким легко керувати, але складно використовувати як зброю". Це багатоцільовий і дуже маневрений винищувач з приблизно вісьмома кнопками на штурвалі та вісьмома різними режимами руху. Тому навчитися керувати літаком — це одне, а збивати дрони — зовсім інше завдання. Під час виконання численних завдань одночасно, можливо, доведеться ще й відбиватися від загроз. Опанування цього вимагає значного часу. Українські пілоти пройшли лише базову підготовку без можливості отримати спеціалізовану підготовку, яку мають інші Повітряні сили або яку хотіли б мати за таких обставин. Враховуючи потреби України, ситуація є такою, якою вона є. У США наголошували на тому, що прискорення навчання може бути контрпродуктивним. Американські пілоти не можуть один раз пройти навчання і керувати F-16 протягом наступних 20 років. Вони постійно проходять переатестацію та відпрацьовують різні місії. Я літав на F-16 у Німеччині, де відпрацьовували певний тип місій, що вимагають постійної готовності. Це безперервний цикл тренувань. Україна має можливість здобути багато нового, і це навчання в бою.
Перегляньте також: Сполучені Штати оновили системи радіоелектронної боротьби на винищувачах F-16 для України.
Однак, базуючись на досвіді підготовки пілотів в інших націях, що експлуатують F-16 та подібні моделі літаків, найчастіше йдеться про кілька років тренувань. Які терміни, на вашу думку, є оптимальними для того, щоб пілот дійсно почувався впевнено у кабіні?
Пілоти винищувачів зазвичай відзначаються високою впевненістю в собі. Пройшовши базову підготовку, вони здатні виконувати певні завдання. Однак реальне досягнення майстерності вимагає значного часу. Українські пілоти, які керують винищувачами F-16, пройшли необхідне навчання і отримали сертифікацію для бойових умов. Проте, ще їм бракує великого досвіду. Американські офіційні особи зазначили, що для здобуття справжнього експертного рівня може знадобитися десятиліття. На сьогодні Україна має лише кілька F-16, хоча було обіцяно близько 80 таких літаків, які планується отримати протягом наступних років. Цей процес буде поступовим і тривалим.
На початку цього тижня з'явилася інформація про те, що американські авіаінженери провели значне перепрограмування систем радіоелектронної боротьби (РЕБ) на українських винищувачах F-16. Який був рівень важливості цих робіт?
Це надзвичайно цікава та значуща новина. Варто врахувати, що перший політ F-16 відбувся понад півстоліття тому. Проте цей літак досі випускають. Його системи були значно модернізовані, і нові моделі продовжують виходити на ринок. Після модернізації F-16 залишається однією з найсучасніших збройних систем. Примітно, що американська сторона, не надаючи фізичне обладнання, забезпечила перепрограмування систем радіоелектронної боротьби (РЕБ), що може захистити літак від ракет і подібних загроз. F-16 слід розглядати комплексно. Ця частина системи виглядає дуже просунутою, хоча немає підтверджених даних, але вона, ймовірно, здатна глушити радари. Якщо українські F-16 були перепрограмовані відповідно до російських загроз, вони можуть мати такі можливості. Однак F-16 не є літаком-"невидимкою" і не використовує stealth-технології. Він помітний для радіолокаційних систем, зокрема російських систем "земля-повітря", які становлять загрозу для українських літаків типу МіГ та Су. Ці виклики також стосуються F-16, оскільки це все ж таки літак у небі, який можна виявити. Тому, хоча програмне забезпечення на українських винищувачах може бути досконалим, багато залежить від оснащення літака та його застосування. Тому важко робити висновки про українські F-16 на основі обмеженої інформації, яку ми нині маємо.
Читайте також: Зеленський: ЗСУ застосовують F-16 і успішно випробували українську балістику
Зважаючи на інформацію про те, що 26 серпня українські винищувачі F-16 брали участь у відбитті ракетного удару з боку Росії, виникає багато запитань щодо того, які завдання здатен виконувати цей літак, а в яких ситуаціях його ефективність може бути обмеженою.
Звісно, балістичні ракети становлять виклик, але Захід закликає та надає Україні більше систем, таких як Patriot, що ефективно протидіють саме балістичним загрозам. Хоча F-16 не є універсальним рішенням, вони добре підходять для боротьби з крилатими ракетами та безпілотниками. Ураження повітряних цілей є складним завданням, але, як зазначає українська сторона, в останній час вони успішно продемонстрували це. За інформацією з України, F-16 вже збили кілька повітряних цілей, хоча один літак був втрачений за нез'ясованих обставин. Незважаючи на це, ці винищувачі ефективні проти багатьох російських цілей, але їх кількість обмежена. На відміну від цього, Росія отримує ракети з різних джерел, таких як Північна Корея, яка володіє значним арсеналом. Тому Україна, маючи обмежену кількість винищувачів, змушена протистояти великій кількості безпілотників і ракет. Незалежно від якості зброї, існують певні практичні обмеження щодо її застосування.
Інформація: Кріс Гордон обіймає посаду редактора з питань політичних стратегій Пентагону у щомісячному виданні "Журнал Повітряно-космічних сил" (Air & Space Forces Magazine), яке публікує Асоціація Повітряно-космічних сил Сполучених Штатів.