Диплом не завжди є гарантією успішного майбутнього: українські університети можуть перебудувати свої ролі.


У Міністерстві освіти і науки висловлюють ідею щодо диференціації підходів у навчальному процесі.

Сьогодні в Україні вища освіта стала майже невід'ємною частиною життя молоді, хоча часто вибір навчального закладу не обумовлений прагненням отримати професію чи поглибити знання, а є результатом тиску з боку батьків. Заступник міністра освіти і науки Михайло Винницький вважає, що такий підхід уже змінює університети на щось схоже на професійні школи, тоді як цю функцію мали б виконувати коледжі.

У своїй книзі "Дофамін для освіти" Винницький підкреслює важливість того, щоб вища освіта акцентувалася на глибоких академічних знаннях і дослідницькій діяльності, а не лише на підготовці студентів до вимог ринку праці.

В Україні вища освіта сприймається як обов'язковий етап для тих, хто хоче досягти успіху, навіть якщо випускники не мають чіткого уявлення, як їхній диплом допоможе в житті. Така традиція, на думку Винницького, значною мірою пов'язана з вимогами суспільства і тиском батьків, для яких університетський диплом все ще асоціюється з престижем і гарантією успішної кар'єри.

За словами Винницького, близько 75% наших випускників обирають шлях до вищої освіти. Це доходить до абсурдних масштабів, адже багато з них вступають лише через те, що "мама сказала, що потрібно отримати диплом". Він також зазначив, що замість того, щоб прислухатися до своїх справжніх інтересів і вибирати спеціальності, які їх справді захоплюють, багато студентів сприймають навчання як формальність, необхідну для здобуття соціального схвалення. Такий підхід майже зник у розвинутих країнах, проте все ще залишається глибоко вкоріненим в Україні.

Професійна підготовка студентів, яка має акцентувати увагу на специфічних практичних навичках, повинна бути пріоритетом для коледжів та професійно-технічних училищ. Університети ж, відповідно до міжнародних стандартів, повинні забезпечувати основи для глибоких досліджень і наукової діяльності. Проте, як зазначив заступник міністра, в Україні університети все більше перетворюються на великі освітні заклади, які виконують ролі професійних навчальних установ, що суперечить їхньому основному призначенню.

"Ми не приділяємо достатньої уваги ролі вищої освіти. Вона не повинна зводитися лише до підготовки спеціалістів для ринку праці. Наша освітня система потребує більшої збалансованості, адже одні заклади повинні зосередитися на підготовці професіоналів, в той час як інші мають розвивати академічні здібності," - зазначає Винницький. Він вважає, що такий підхід дозволить чітко окреслити завдання освіти: формування фахівців для практичних сфер та підготовку наукових кадрів.

Заступник міністра зазначив, що для реалізації таких змін необхідно переосмислити саму модель фінансування освіти. В Україні вже розпочато експеримент з впровадження системи освітніх грантів, метою якої є створення більш справедливих умов для фінансування студентів, що обирають різні освітні траєкторії. Передбачається, що в майбутньому університети, які зосереджені на глибокій академічній підготовці, а також заклади професійної освіти, отримуватимуть державну підтримку в залежності від своїх специфічних завдань.

У сучасних умовах ринкової економіки наявність диплома не є гарантiєю успішного працевлаштування. Винницький підкреслює, що випускники, які не мають справжнього бажання розвиватися у своїй професії, часто залишаються без роботи, навіть якщо мають диплом, оскільки їхні навички можуть не відповідати вимогам роботодавців. Таким чином, вища освіта, що має на меті загальний розвиток особистості та стимулювання критичного мислення, не повинна зводитися лише до підготовки спеціалістів для ринку праці.

Нагадуємо про заборону використання російської мови в школах: які думки українських педагогів щодо цієї ініціативи?

Нещодавно ми повідомляли про те, що численні діти покидають країну: все більше школярів вибирають не продовжувати отримувати освіту в Україні.

Related posts