Дніпровська митниця вимагає від волонтерів сплатити штраф за автомобілі, ввезені для Збройних Сил України ще у 2022 році. Декілька з цих машин планують конфіскувати.
Волонтери та адвокати запевняють, що митники не виявляють інтересу до наявних доказів законності ввезення.
Від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну волонтери з Дніпропетровщини забезпечують українських військових автомобілями. Проте наразі Державна митна служба України вимагає від них сплатити штраф за кілька машин, ввезених на початку активної фази конфлікту, і навіть погрожує конфіскацією деяких транспортних засобів, повідомляє "РБК-Україна".
Зокрема, журналісти поговорили з волонтером Олександром Крутько, який з 24 лютого 2022 року сам та його благодійний фонд "Осоння України" ввезли понад 130 автомобілів. Так, митниця хоче визнати частину цих автівок контрабандою та конфіскувати частину з них за нібито неправильну передачу авто військовим.
На думку волонтера, митники не враховують жодних пояснень, документів, актів, фото чи відео матеріалів, що підтверджують передачу транспортних засобів ЗСУ. Вони також ігнорують прямі контакти з військовими, які використовують ці автомобілі для виконання бойових завдань. Замість цього митна служба направляє до суду "порожні" протоколи. Крутько вважає, що через такі дії митників волонтери можуть зовсім припинити ввезення автомобілів для ЗСУ.
З початком повномасштабного конфлікту, для ввезення автомобілів з-за кордону на потреби ЗСУ волонтерам потрібен був лист від відповідної військової частини. Після передачі машини необхідно було оформити акт прийому-передачі на баланс частини або конкретного військовослужбовця. Водночас, за словами Крутька, митники висловили претензії щодо автомобілів, ввезених в Україну ще до впровадження правових механізмів для перетину кордону військовими транспортними засобами.
"Ми транспортували машини для ЗСУ, коли це було необхідно, навіть без можливості дізнатися, як робити це правильно. Лише згодом були введені правила і закони для перевезення військових транспортних засобів, яких ми зараз ретельно дотримуємося," - сказав Крутько.
Весною 2022 року, коли волонтери привезли відповідні автомобілі, їх перевіряли лише прикордонники, оскільки митників тоді не було. Навіть незважаючи на те, що військовим, які терміново потребували джипи для перевезення боєкомплекту та особового складу, було складно оформити будь-які документи, вони змогли надати волонтерам лист з печаткою. Волонтери переслали цей лист своїм колегам, які доставляли авто з Німеччини, через месенджер.
Крутько зазначив, що на початку великої війни всі передавали листи саме таким чином, оскільки інших варіантів не було. Аналогічно, документи демонстрували через месенджери на кордоні, і транспортні засоби пропускали. Після проведення ремонту, рихтування та фарбування ці автомобілі передавали військовим. Волонтер запевнив, що всі акти, фотографії та відеоматеріали передачі цих машин збереглися.
Дніпровська митниця висунула претензію, стверджуючи, що кількома автівками користуються не ті особи, яким вони були призначені згідно з документами, пред'явленими на кордоні. Проте Крутько заявляє, що митниця не змогла правильно визначити місцезнаходження автівок, хоча це було її обов'язком. Митній службі не допомогли ні надані пояснення, ні докази, ні контакти військових. Більше того, волонтер зазначив, що митники взагалі не взяли у нього докази.
Справу швидко передали до суду, ігноруючи важливі деталі та документи. Я особисто відвідував митницю з усіма необхідними паперами, актами передачі, фотографіями та відео, але жоден з цих документів не був розглянутий чи прийнятий. Ми маємо повну доказову базу і свідків, готових свідчити про те, хто і як користується автомобілями. Проте, ні митниця, ні суд не взяли до уваги жодного з наших доказів, - повідомив Крутько.
Один із судів, куди пішли митники, встановив, що волонтери мають сплатити компенсацію за визначені авто. А виконавча служба має вилучити автівки.
Зазначив Крутько, що всі, хто користується цими машинами, зараз перебувають на передовій. Волонтери, у свою чергу, зобов'язані знову виплатити повну вартість машин. Також Крутько наголосив, що незрозуміло, яким чином визначалися суми штрафів.
Ніхто не перевіряв, якого року виготовлення ці автомобілі, в якому вони стані та інші аспекти, що впливають на їхню вартість. Всі транспортні засоби - застарілі дизельні моделі 90-х і початку 2000-х років. Мені відомо лише про службову записку, де з незрозумілих причин зазначено, що один з автомобілів коштує 4 тисячі євро. І все", - додав волонтер.
Адвокат Олександр Афонін, який представляє волонтерів у судових процесах, зауважив, що всі документи для перетину кордону автомобілів з гуманітарною допомогою для Збройних сил України є в наявності. За його словами, після ввезення автівок їх передають керівнику фонду, і відтоді вони більше не пов'язані з особами, які їх доставили, адже машини передаються військовим. Однак, як зазначив Афонін, митні органи все одно складають протоколи на тих, хто ввіз автомобілі в Україну. Митниця аргументує в суді, що автомобілі мають бути доставлені саме до військової частини, зазначеної в документах.
Це був 2022-й рік, і транспортні засоби рухалися у напрямках, визначених військовими. Митниця заявляє, що вони повинні бути розміщені в одній частині. Проблема також полягає в тому, що деякі машини зареєстровані на конкретні підрозділи, але більшість з них не хоче брати на себе відповідальність. У нас є всі документи про передачу автомобілів конкретним військовим. Один з військових написав мені прямо: "Я підтверджую, що прийняв машину на себе, бо частина не хоче ставити її на баланс". Причина в тому, що машини можуть бути знищені, і тоді доведеться мати справу з документацією та нести відповідальність. Через це митниця формально заявляє про порушення, - пояснив Афонін.
Суд дотримується тієї ж позиції, що й митна служба.
На цей момент у справах фігурують семеро осіб, які в цілому імпортували приблизно 30 автомобілів. Найменший штраф, який планується накласти, складає 30 тисяч гривень за кожну машину. Троє з цих осіб вже оштрафовані на суми в 70 тисяч гривень, а також на 40 та 30 тисяч гривень відповідно.
"Афонін зазначив, що вартість одного авто, яке імпортувалося, дорівнює половині загальної суми. У підсумку, можна стикнутися зі штрафами на суму до півмільйона гривень. Але яка провина цих людей і чому вони мають бути покарані? Це створює негативний образ для всіх волонтерів, які після такого випадку можуть взагалі відмовитися від ввезення автомобілів, побоюючись подібних санкцій."
Адвокат просив відправити справу на доопрацювання та встановити, де зараз вказані автівки. Дехто із військових, які їх приймали, на жаль, вже загинули. Однак більшість людей живі і готові надати всі докази, що вони використовують ці авто. Попри це волонтерам та захисникам повідомили, що справу відправляють на розгляд.
На даний момент проходять декілька судових процесів. У трьох випадках волонтери та їхні адвокати подали апеляційні скарги. Для підтвердження своєї правоти волонтери готові надати всі необхідні документи та пройти відповідні перевірки.
Афонін вважає, що передача справи до суду без достатніх доказів є спробою митниці "виконати свої показники" та поставлено завдання направити в суд якомога більше таких випадків.
На час публікації журналістам не вдалося зв'язатися з представниками Дніпровської митниці.