Лукойл залучив британського громадянина для таємного придбання 25 танкерів.
Російська нафтова корпорація "Лукойл" здійснила закупівлю не менше 25 старих танкерів через посередництво громадянина Великої Британії. Цю інформацію оприлюднила газета Financial Times у своєму розслідуванні, яке стосується російського тіньового флоту, що забезпечує можливість транспортування нафти в обхід цінових обмежень, запроваджених країнами Великої сімки.
Журналісти з'ясували, що Лукойл фінансував придбання танкерів через свою дубайську філію Eiger Shipping DMCC.
Кожен корабель придбавався через окрему спеціалізовану компанію, зареєстровану в офшорній зоні на Маршаллових островах. Формальним власником усіх цих компаній виступав 74-річний британський бухгалтер Джон Ормерод, який має значний досвід у фінансовому секторі та морській індустрії.
Eiger Shipping укладала з його компаніями договори на чартер з попередньою оплатою, що давало можливість новим власникам інвестувати отримані кошти в придбання суден.
Одним із перших танкерів у цій схемі стало судно Kudos Stars, яке було збудоване у 2005 році і раніше належало грецькій компанії Delta Tankers. Його ціна становила 35 мільйонів доларів, а фінансування для придбання було отримано від Eiger шляхом укладення чартерної угоди на суму 35,2 мільйона доларів.
FT зазначає, що ключовою метою цієї схеми є замаскувати участь Лукойлу у придбанні танкерів та уникнути санкцій.
Управління танкерами здійснювалося дубайськими компаніями, які мали зв'язки з британським судноплавним магнатом пакистанського походження Мухаммедом Тахіром Лахані. Це додатково ускладнювало виявлення їх як активів, що належать Росії.
Протягом періоду з грудня 2022 року по серпень 2023 року компанія Ормерод придбала 25 танкерів, витративши понад 700 мільйонів доларів. Згідно з інформацією від брокерів, ціна на ці судна була вдвічі або втричі вищою за традиційні показники для танкерів аналогічного розміру та віку.
Сам Ормерод поділився, що отримав пропозицію від Eiger Shipping про купівлю танкерів для "загальної торгівлі". Компанія, як стверджується, висловила занепокоєння з приводу можливого збільшення ставок на фрахт (оренду суден) і прагне придбати танкери, щоб закріпити свої витрати на тривалу оренду.
Як зазначили його адвокати, Ормерод здійснив детальний аналіз, щоб впевнитися, що ці угоди не суперечать санкціям. Він також повідомив, що припинив своє залучення до цієї схеми, коли танкери, які він придбав, почали перевозити переважно російську нафту. Після цього Ормерод продав компанію безкоштовно.
У документі наведено перелік з 25 танкерів, придбаних завдяки Джону Ормероду. З них сім вже опинилися під санкціями Великої Британії. Ці танкери: Canis Power (тепер відомий як N Cerna), Vela Rain, Galian 2, Rocky Runner (тепер Lorena Grand), Dynamik Trader (зараз Lokosao), Fighter Two та Ocean Amz.
Інші судна: Kudos Stars, Stratos Aurora, Azure Celeste, Andaman Skies, Phonix Way, Mando One, Turbo Voyager, Aquilla Major, Lupus Two, Pavo Rock, Fast Kathy, Eastern Pearl, Sinar G, Sea Fidelity, Ocean Faye, Nari Strength, Tranquil Sea і Swiftsea Rider.
Загалом, тіньовий флот Лукойлу здійснив транспортування приблизно 120 мільйонів барелів нафти з Росії після того, як Ормерод придбав кораблі. Виходячи з обережної оцінки вартості в $60 за барель, загальний експорт міг досягти близько $7,2 мільярда.