Міністерство освіти і науки має намір зменшити чисельність університетів до ста, в даний час їх існує на двадцять більше.


Міністерство освіти і науки України має намір зменшити кількість вищих навчальних закладів до приблизно 100, тоді як на початку процесу укрупнення їх було близько 130.

Цю інформацію озвучив Михайло Винницький, заступник міністра освіти і науки, в епізоді подкасту "Дофамін для освіти".

Він підкреслив, що на сьогодні в Україні функціонує 121 університет, проте в перспективі їх кількість зменшиться до приблизно ста.

Цей критерій стосується виключно університетів, які знаходяться під егідою Міністерства освіти, і не враховує військові академії, а також заклади освіти, що підпорядковані Міністерствам внутрішніх справ, охорони здоров'я, культури та стратегічних комунікацій.

Демографічні дані свідчать, що 15 років тому кількість випускників шкіл становила 630 тисяч. Наразі очікується, що в цьому році їх буде трохи більше 300 тисяч, і ми зазначаємо, що насправді рухаємося до 250 тисяч потенційних студентів. Водночас, навчальна мережа була розрахована на 600 тисяч. Це вказує на необхідність її скорочення, -- зазначив Михайло Винницький.

Він зазначив, що середній обсяг студентського контингенту в університетах Європи складає приблизно 10 тисяч осіб, в той час як в Україні цей показник досягає лише 5,7 тисяч.

Він підкреслив, що в Україні ніколи не існуватиме лише 20-30 університетів, оскільки мають місце важливі явища, як-от заклади освіти, що формують міста, такі як університети в Острозі, Глухові, Ніжині, Білій Церкві та Дрогобичі. За його словами, в деяких регіонах вже вдалося оптимізувати освітню мережу, тоді як в інших цей процес ще тільки належить розпочати.

Михайло Винницький підкреслив, що укрупнення університетів проходить неоднотипно: у Львові вже виконано багато роботи, в Одесі цей процес ще тільки на стадії планування, у Дніпрі зроблено значний прогрес, а в Києві є певні успіхи. Проте Харків залишається складною проблемою через постійні обстріли, які ускладнюють модернізацію освітньої інфраструктури.

Представник зазначив, що скорочення кількості навчальних закладів не є метою, яка переслідується сама по собі.

Це питання не лише фінансових заощаджень. Йдеться про формування потужних спільнот, які мають значення, в яких студенти можуть обирати свої унікальні освітні шляхи та де є можливість вкладати кошти в наукову інфраструктуру, -- зазначив Михайло Винницький.

Згідно з інформацією, опублікованою 5 січня на платформі Міністерства освіти і науки України, було оголошено про плани об'єднання Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського з університетом кораблебудування. У результаті цього злиття передбачається створення багатопрофільного навчального закладу під назвою Університет кораблебудування та розвитку півдня (УКРоП).

Обговорюючи цю ініціативу, ректор Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова Євген Трушляков висловив свою стурбованість стосовно обраної назви УКРоП для нового освітнього закладу. Він підкреслив, що це рішення не враховує думки та позиції студентського та викладацького колективу університету.

Кабінет Міністрів ухвалив рішення про реорганізацію двох університетів у Миколаєві, не затверджуючи при цьому назву УКРоП, яку представило Міністерство освіти України.

Віталій Кім, керівник Миколаївської обласної військової адміністрації, висловив ідею про можливість закриття або реорганізації одного з університетів, що постраждав від обстрілів з боку Росії, з метою приєднання його до більш ефективного навчального закладу.

У відповідь на заяву голови Миколаївської обласної військової адміністрації, Миколаївський університет імені Сухомлинського висловив свою позицію. Доктор педагогічних наук, професор Світлана Якименко підкреслила, що закривати навчальний заклад недопустимо. Студенти університету також висловили свою підтримку, закликавши до порятунку вишу та до початку робіт з розчищення завалів у зруйнованій частині університету.

Студенти залишаться на своїх спеціальностях та продовжать навчання без змін в умовах. Проте реорганізація вплине на нових абітурієнтів, але деталі цього процесу поки що не роз'яснені.

Окрім цього, навчальні заклади, що стають частиною великих університетських систем, удоскона­люють свою автономність, перетворюючись на самостійні інститути або факультети. Наукові школи отримують нові перспективи для розвитку, зберігаючи свою ідентичність та не втрачаючи індивідуальності в рамках університету, до якого вони приєднуються.

Related posts