Опитування виявило зниження довіри до НАБУ та митниці: чи відбудеться реформа антикорупційного бюро? | УНН


Соцопитування показало, що НАБУ і митниці довіряють лише 33% українців, понад 60% висловлюють недовіру. Попри однакові показники, митницю планують перезапускати, а НАБУ продовжує працювати без змін.

Довіра до Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) на рівні 33% є такою ж, як і до Державної митної служби. Натомість більше 60% українців висловлюють недовіру до цих установ. Ці результати були отримані в ході дослідження, проведеного соціологічною групою "Рейтинг".

Елементи

Результати опитування засвідчили тривожну ситуацію з довірою до ключових державних інституцій, покликаних забезпечувати прозорість та дотримання законів. Згідно з опитуванням, рівень довіри до Національного антикорупційного бюро та Державної митної служби становить приблизно 33%. Однак понад 60% громадян висловлюють недовіру цим органам, що викликає серйозні питання до їхньої роботи.

Низька продуктивність і брак довіри до митних органів вже стали причинами розробки планів їхнього повного перезавантаження.

Одночасно з цим НАБУ, що користується аналогічним рівнем підтримки серед населення, наразі проходить лише процедуру аудиту, і питання про його перезапуск поки що не підіймається.

Це породжує питання щодо справедливого підходу до обох органів: якщо проблеми митної служби є достатнім підґрунтям для її оновлення, то чому НАБУ продовжує працювати без змін. Адже криза в НАБУ повʼязана не лише з низькою довірою до органу та неефективністю діяльності - останні внутрішні скандали демонструють ще й політичну заангажованість антикорупціонерів, про що публічно заявив нещодавно звільнений перший заступник директора бюро Гізо Углава.

Тим самим питанням зацікавився й адвокат Олег Шрам, який раніше обіймав посаду радника директора Державного бюро розслідувань.

У минулому році за ініціативи наших західних партнерів було здійснене соціологічне дослідження, яке показало, що рівень довіри до НАБУ перебував на рівні між БЕБ та митною службою. Відтоді ми спостерігаємо зміни у структурі БЕБ та митниці, тоді як ситуація з НАБУ залишається незмінною. Це нове опитування підтверджує попередні результати: митниці не довіряють, і більшість респондентів висловлюють негативні думки про її діяльність, в той час як НАБУ продовжує вважатися надійною інституцією.

На його думку, таке "лояльне" ставлення до НАБУ можна зрозуміти лише через те, що це бюро виконує інші функції, а не зосереджується на боротьбі з корупційними проявами.

Додамо можна перефразувати як "доповнимо" або "включимо".

Останнім часом у громадськості назбиралося багато запитань щодо роботи детективів НАБУ. Зокрема, нерідко лунають заяви про втрату незалежності антикорупційних органів в Україні. Про це, у тому числі, заявляли в адвокатській спільноті. Вони вказували, що реальна ціль антикорупціонерів перетворилася з боротьби з корупцією на тиск на певних державних службовців для досягнення "зовнішніх" цілей.

Крім того, адвокатська спільнота висловлює занепокоєння з приводу пропозиції директора НАБУ Семена Кривоноса щодо заснування власної судової експертизи в рамках бюро, оскільки "власні" експерти під час розслідування можуть не відповідати принципам незалежності.

Маніпуляції з експертизами - звична справа для НАБУ, однак нерідко це грає проти самих же детективів. Наприклад, як було з експертизами у справах "Ротердам+" та ексміністра інфраструктури Володимира Омеляна. Як заявляла адвокат Ірина Одинець, НАБУ програло у суді, бо протягом розслідування детективи у вказаних справах "малювали" судові експертизи у дружніх приватних конторах, а потім ними безуспішно намагалися підтвердити свої звинувачення. Сам Володимир Омелян також зазначав, що детективи залучали "сумнівних експертів" під час розслідування справи проти нього.

Крім того, НАБУ намагалося приховати результати експертизи у справі проти колишнього міністра аграрної політики Миколи Сольського. Цю експертизу вони самі ініціювали, і вона, очевидно, мала підтвердити його невинуватість.

Related posts