Ключові законодавчі ініціативи на початку жовтня 2024 року.


Протягом цього періоду було ініційовано 24 законопроєкти, з яких один походить від Кабінету Міністрів, а інші - від депутатів. Законопроєкти охоплюють питання регулювання медійної діяльності, інтеграції українського ринку в європейський простір, продовження пільг для кінематографістів та підприємств, що наймають осіб з інвалідністю. Також не залишили без уваги військові питання. Депутати пропонують знизити штрафи за ненадання актуальної інформації, дозволити військовим, які самовільно залишили службу, повернутися до неї, а також заборонити особам, близькі родичі яких є громадянами країни-агресора, займати високі військові посади.

ІНТЕГРАЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО РИНКУ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ ДО ЄВРОПЕЙСЬКОГО

Депутати Верховної Ради запропонували внести зміни в регулювання сектора електроенергії, щоб адаптувати його до європейських стандартів, що дозволить Україні стати повноправним гравцем на європейському енергетичному ринку. Основною новацією є те, що українські учасники ринку зобов'язані будуть дотримуватися рішень не лише національного регулятора (Національної комісії з регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг - НКРЕКП), але й рішень Агентства ЄС з співпраці енергетичних регуляторів. При цьому НКРЕКП планує посилити співпрацю з європейськими регуляторами у питаннях управління електромережами, обміну електроенергією та забезпечення надійності енергопостачання.

Також Міністерство енергетики разом із європейськими партнерами оцінюватиме ризики й наслідки імовірних криз в електроенергетиці та готуватиме плани належного реагування на такі кризи.

Законопроєкт пропонує запровадити на ринку електроенергії механізм, аналогічний до втіленого на газовому ринку в 2021 році: споживачі зможуть обирати постачальника електроенергії з найкращими умовами та укладати договори з динамічною ціною електроенергії (тепер ціна фіксована). Крім того, споживачі зможуть об'єднуватися у громадські енергетичні об'єднання, які вироблятимуть електроенергію (зокрема, "зелену") та постачати її на ринок. Щоб запобігти "енергетичній бідності", законопроєкт пропонує й надалі надавати житлові субсидії, розширювати доступ до відновлюваних джерел енергії та дозволити уряду втручатися у встановлення цін на електроенергію для вразливих споживачів.

НОВІ ПРАВИЛА ДЛЯ МЕДІА

Законопроєкт 12111 пропонує встановити, що зміни до закону "Про медіа" можна вносити лише окремим законом. Це унеможливить їхнє внесення "між іншим" через законопроєкти, що стосуються інших питань.

Законопроєкт запроваджує нові правила, які забороняють членам наглядових рад місцевих медіа, обраним від місцевих творчих спілок журналістів і громадських організацій, займати посади депутатів у відповідних місцевих радах. Що стосується керівників місцевих ЗМІ, то для них вже існує заборона на сумісництво, але цей законопроєкт вносить деякі уточнення: окрім роботи в науковій, викладацькій та творчій сферах, їм дозволяється займатися медичною практикою, інструкторською діяльністю та суддівством у спорті, за умови, що це не призводить до конфлікту інтересів.

У відповідь на появу нових технологій, парламентарі пропонують внести зміни до законодавства про медіа, щоб впровадити спільне регулювання штучного інтелекту. Це передбачає, що медіа повинні створити власні правила використання ШІ, яких вони зобов’язуються дотримуватися. На думку Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, ці правила будуть достатніми для забезпечення захисту суспільних інтересів.

Цей законопроєкт зміцнює автономність Національної ради, забороняючи будь-яким посадовим особам, установам чи організаціям (не лише представникам влади) втручатися в її роботу та зобов'язуючи державу надавати їй необхідне фінансування.

Водночас автори проєкту пропонують на період дії воєнного стану знизити посадові оклади членів Нацради: для "звичайного" члена ради із 70 до 35 прожиткових мінімумів (у 2024 році прожитковий мінімум для працездатних осіб становить 3028 грн, тому це зниження з 211960 до 105980 грн). Зарплати голови Нацради та його заступників прив'язані до зарплати членів, і законопроєкт пропонує знизити відповідні коєфіцієнти: зі 130% до 120% для Голови (тобто з 275548 до 127176 грн) та зі 120% до 110% для першого заступника, заступника голови та відповідального секретаря (тобто з 254352 до 116578 грн).

До того ж проєкт скасовує вимогу до друкованих медіа надсилати свої примірники до Нацради, вони робитимуть це лише на її запит.

УПРОЩЕНИЕ ПРОЦЕССА ЗЕМЕЛЬНОГО УСТРОЙСТВА И ПОПЫТКА СНИЗИТЬ КОРРУПЦИЮ В ЗЕМЕЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЯХ

Законопроєкт 12107 має на меті зменшення значного рівня корупції в даній сферах діяльності. У ньому передбачено впровадження єдиної електронної платформи для землеустрою, до якої зможуть отримати доступ усі учасники процесу через свої електронні кабінети. Це стосується замовників, розробників документації, власників земель, користувачів земель, кадастрових реєстраторів, а також представників органів влади та місцевого самоврядування.

Отже, поруч із "традиційними" зверненнями, наданими особисто чи надісланими поштою, учасники процесу зможуть подати документи й отримати послуги землеустрою (оформлення права власності на землю, погодження землевпорядної документації, внесення даних до кадастру та ін.) через електронну систему. Така система має скоротити особисте спілкування чиновників та учасників землевпорядного процесу, а отже, можливості для корупції.

ОПОДАТКУВАННЯ АКЦИЗОМ ВИРОБНИКІВ АЛКОГОЛЬНОЇ ПРОДУКЦІЇ

Для виробників алкоголю було введено новий механізм сплати акцизного податку, що враховує гарантоване податкове зобов'язання. Цей закон був ухвалений 9 жовтня, всього через тиждень після реєстрації відповідного проєкту, а вже 15 жовтня Президент його підписав. При розрахунку акцизного податку буде враховуватися максимальна продуктивність обладнання, яке використовується для виробництва етилового спирту та біоетанолу.

Щоб механізм працював належно, підприємства мають надати до податкової служби розрахунок максимальної продуктивності обладнання для виробництва спирту, а в разі зміни максимальної продуктивності протягом 30 днів надіслати оновлені дані. За порушення цих правил ліцензію виробника буде припинено.

ПРИВІЛЕЇ ДЛЯ БІЗНЕСУ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ

Депутати висловлюють пропозицію продовжити дію пільгової нульової ставки ПДВ на продукцію та послуги підприємств, заснованих особами з інвалідністю, до завершення року, в якому буде скасовано воєнний стан. Ця пільга, яка спочатку повинна була закінчитися в січні 2025 року, дозволить підприємствам та громадським організаціям, що представляють осіб з інвалідністю, отримувати вигоду, якщо в їхньому складі працює не менше 50% таких осіб, а фонд оплати праці для них становить щонайменше 25% від загальної суми зарплат.

ПОДАТКОВІ ПІЛЬГИ ДЛЯ КІНОІНДУСТРІЇ НА ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

Законопроєкт 12103 передбачає продовження тимчасового звільнення від податку на додану вартість (ПДВ) для діяльності, пов'язаної з виробництвом і показом національних кінематографічних творів, а також для послуг, що стосуються дублювання та озвучення іноземних фільмів українською мовою. Це звільнення планується на час воєнного стану та протягом 12 місяців після його завершення. Наразі ці пільги діють до 1 січня 2025 року. Основна мета законопроєкту полягає у підтримці українського кінематографу в умовах війни.

ПОДАТОК ВІД КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ СПЛАЧУВАТИМУТЬ ДО МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ

Законопроєкт 12090 вносить ясність щодо того, що доходи, отримані від сплати податку на доходи фізичних осіб у результаті угоди купівлі-продажу земельних ділянок, повинні надходити до місцевого бюджету за місцем розташування цих ділянок. У випадку нотаріального оформлення угод щодо інших видів майна, окрім земельних ділянок, податкові надходження здійснюються за адресою, де було видане нотаріальне посвідчення угоди.

ЗМЕНШЕННЯ ШТРАФІВ ЗА НЕОНОВЛЕННЯ ДАНИХ У ТЦК

Депутати висунули пропозицію дозволити чоловікам, які ще не оновили свої дані у територіальних центрах комплектування, здійснити це, сплативши лише половину визначеного законодавством штрафу (8500 грн). Ініціатори цього проєкту вважають, що така міра стане стимулом для військовозобов'язаних активно оновлювати свої дані, а також допоможе поповнити бюджет через сплату штрафів.

НОВІ ПРАВИЛА ДЛЯ ВІЙСЬКОВИХ, ЯКІ САМОВІЛЬНО ЗАЛИШИЛИ СЛУЖБУ

У випадку, якщо військовослужбовець самовільно покинув військову частину або дезертирував, його служба призупиняється з моменту, коли інформація про це надається на підставі звернення командира частини або Військової служби правопорядку та вноситься до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР). Під час призупинення служби військовослужбовець усувається з виконання своїх обов'язків (відсторонюється від посади, призупиняється дія контракту, а також зупиняється виплата заробітної плати, забезпечення їжею та формою). Цей період не враховується в загальний військовий стаж.

Якщо суд визнає військовослужбовця винним у самовільному залишенні частини, він підлягає звільненню з лав армії. У випадку, коли військовим за судовим рішенням призначено кримінальне покарання, таке як службові обмеження, арешт з відбуттям на гауптвахті або утримання в дисциплінарному батальйоні, з моменту початку виконання такого покарання військова служба та дія контракту продовжуються. Водночас поновлюються виплати грошових коштів, а також забезпечення продуктами, речами та іншими видами допомоги, а також соціальні гарантії.

У випадку, якщо суд ухвалить виправдувальне рішення або закриє кримінальну справу, військовослужбовець зобов'язаний відновити свою службу. З цього моменту також поновлюється його трудовий стаж, а також усі фінансові виплати та пільги.

Однак під час війни військовий, який вперше скоїв правопорушення (наприклад, дезертирство чи самовільне залишення частини), може бути звільнений від відповідальності за умови, що він добровільно звернеться до командування і висловить готовність повернутися на службу. Для цього потрібна письмова згода командира на його повернення.

Законопроєкт 12095, який був ухвалений у першому читанні 8 жовтня, вносить важливі уточнення до військових правил. Зокрема, під час воєнного стану не буде призупинено військову службу для тих військовослужбовців, які самовільно залишили свої частини або дезертирували. Окрім того, проєкт закону передбачає нове положення: якщо військовий уперше залишив частину без дозволу, але потім добровільно повернувся та виявив бажання продовжити службу, командир зобов'язаний прийняти його назад протягом 72 годин, відновити контракт, а також відновити виплати, забезпечення і пільги. Командир також має повідомити про це слідчі органи та Військову службу правопорядку. Відкриті кримінальні справи за дезертирство чи самовільне залишення служби не стануть перешкодою для повернення на службу. Ці зміни мають на меті спростити процес повернення військових до виконання обов'язків. Однак залишаються невирішеними питання щодо того, чи продовжаться розслідування та судові процеси у справах про дезертирство, або ж кримінальні провадження будуть закриті.

Дізнайся більше про СЗЧ, прослухавши подкаст від представників військових.

РОЗШИРЕННЯ КЛАСІФІКАЦІЙ ГРОМАДЯН, ЯКІ ОТРИМАЛИ ЗВІЛЬНЕННЯ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ

Сьогодні від мобілізації звільняються жінки та чоловіки, якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батьки або рідні брати/сестри) загинули або зникли безвісти під час війни на Донбасі чи в інших бойових конфліктах, що виникли після початку російського вторгнення. Проект закону 12104 уточнює, що під терміном "зниклі безвісти" розуміються не лише ті, хто пропав, але й особи, які були офіційно визнані зниклими за особливих обставин або безвісно відсутніми. Це забезпечує захист сім'ям, яким держава раніше могла відмовити через юридичні нюанси. Крім того, інший законопроект (12105) пропонує надання безкоштовної правничої допомоги родичам зниклих безвісти, що включає представництво їхніх інтересів у судах, державних установах, органах місцевого самоврядування та перед іншими особами.

КЛЮЧОВІ ПОСАДИ В АРМІЇ ТА БЕЗПЕЦІ - ЛИШЕ ДЛЯ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ: НОВІ ОБМЕЖЕННЯ

Законопроєкт 12097 забороняє призначення на військові та безпекові посади осіб з іноземним громадянством або тих, чиї близькі родичі (дружина, чоловік, діти, батьки, рідні брати і сестри) мають громадянство країни-агресора чи не мають громадянства взагалі. Це стосується керівних посад у Збройних силах, Держприкордонслужбі, Нацгвардії, службах зв'язку та транспорту. Для Служби безпеки України вводиться заборона на будь-які посади (не тільки для керівних посад), а МВС визначатиме додаткові обмеження для окремих посад і підрозділів. Мета - захист від зовнішнього впливу та зміцнення національної безпеки, проте такі зміни містять і ризики - наприклад, у разі ухвалення цього закону потрібно буде замінити Головнокомандувача ЗСУ, адже близькі родичі Олександра Сирського живуть у Росії.

СТАЛКІНГ І КІБЕРПЕРЕСЛІДУВАННЯ - КРИМІНАЛЬНІ ЗЛОЧИНИ

Законопроєкт 12088 вводить до законодавства про боротьбу з домашнім насильством нові види злочину: злочинне переслідування (сталкінг) та кіберпереслідування.

Переслідування, що має кримінальний характер, є однією зі специфічних форм психологічного тиску. Цей вид насильства виявляється у нав'язливій та небажаній зацікавленості особи, що може проявлятися через спостереження або часту появу поблизу дому потерпілого.

Кіберпереслідування - це безперервний контроль за особою без її відома, здійснюваний за допомогою сучасних інформаційних технологій, таких як соціальні мережі, електронна пошта або мобільний зв'язок.

Крім того, проєкт передбачає укріплення захисту осіб, які постраждали від домашнього насильства. Згідно з новими нормами, судове рішення про впровадження обмежувального заходу для кривдника набуватиме чинності з моменту його оголошення і залишатиметься в силі до завершення апеляційного процесу. Це означає, що кривдник не матиме права наближатися до потерпілої сторони, шукати її або будь-яким чином контактувати з нею, поки рішення не буде скасовано. Такий підхід дозволить жертвам домашнього насильства швидше відчувати себе в безпеці.

Незаконні споруди будуть передані у власність громади без судового розгляду.

Законопроєкт 12108 передбачає внесення змін до норм, що регулюють самочинне будівництво, тобто зведення об'єктів без необхідних дозволів або на територіях, які не відповідають встановленим цільовим призначенням.

Тепер такі будівлі можуть бути узаконені або через Державну інспекцію архітектури та містобудування, або через суд. Власник будівлі може подати позов до органів місцевої влади й у разі позитивного рішення суду отримати у власність безоплатно, купити, отримати в оренду тощо земельну ділянку, на якій розташована будівля. Якщо будівля збудована з дотриманням будівельних норм, і її власник може довести це в суді, будівлю приймають в експлуатацію. Якщо будівлю не вдається легалізувати (наприклад, вона збудована з порушеннями, і власник її не перебудовує), будівлю можуть знести коштом власника.

Законодавчий проект пропонує зобов'язати місцеві органи влади приймати на свій баланс незаконно збудовані об'єкти протягом шести місяців, якщо суд не визнав їх право власності. Це означає, що якщо забудовник не зможе легалізувати будівлю через ДІАМ або судову інстанцію, через півроку вона автоматично стане власністю громади. Місцева влада матиме право використовувати цю будівлю за власним розсудом, наприклад, для соціального чи комерційного житла або ж для її знесення. Автор законопроекту, відомий Антон Яценко, у пояснювальній записці підкреслив, що існує серйозна проблема з численними випадками самочинного будівництва, де відсутність необхідних дозвільних документів ускладнює передачу об'єктів в експлуатацію та їх підключення до комунікаційних систем. Таким чином, даний законопроект має на меті покласти відповідальність і витрати, пов'язані з цими об'єктами, на органи місцевого самоврядування.

Вікторія Виговська, асистентка аналітика в проєкті "Індекс реформ"

Related posts