Як підготувати старших дітей до школи: рекомендації від психотерапевтки


Завершення канікул для багатьох учнів стає важким випробуванням. Часто дітям не хочеться повертатися до навчальних занять, тому початок нового навчального року викликає у них значний стрес. Редакція МЕТА.UA звернулася до психотерапевтки та дитячої психологині-консультантки Оксани Писаревої, щоб отримати поради для батьків щодо підготовки старших дітей до школи.

Найбільший опір щодо повернення до школи часто виникає у дітей 3-4 класів або середньої школи. Якщо розглянути дітей, які переходять з першого класу в другий, батьки зазвичай говорять: "Тепер вам будуть ставити оцінки, потурань більше не буде". Це може звучати як вирок для дитини. Натомість варто змінити підхід на менш категоричний. Наприклад, можна сказати: "Ви стали трохи дорослішими, і тепер вам будуть ставити оцінки. Оцінки можуть бути різними: замість сонечок у вас будуть цифри. Якщо ти добре стараєшся і виконуєш завдання, оцінки будуть високими, якщо ні — нижчими". Уникайте фраз на кшталт "Щоб у тебе було не менше 9 балів", адже це може налякати дитину. Замість цього поясніть, як оцінюватиметься її робота, і запевніть, що вона завжди може розраховувати на вашу допомогу та підтримку. Це допоможе дитині відчувати себе впевненіше і спокійніше.

Середні школи часто виявляють найбільший спротив, коли учні категорично не хочуть відвідувати заняття. Важливо підходити з підтримуючої позиції та шукати позитивні аспекти шкільного життя. Наприклад, може бути вчитель чи предмет, які дитині подобаються. Підходьте з цікавістю, а не примусом, з акцентом на позитивні переживання. Це підхід працює для учнів будь-якого віку – від першокласників до старшокласників. Негативних переживань діти набираються самі, а мотивація зберігається завдяки позитивним емоціям. Коли дитина йде до школи з цікавістю, відчуває підтримку, розуміє свої знання та вміння, вона почувається вільною та спокійною. Це сприяє природній розумовій діяльності, у той час як стрес навпаки притуплює її.

Не застосовуйте рекомендації, які не відповідають темпераменту або ритму вашої дитини. Наприклад, якщо радять "приходьте додому і виконуйте все домашнє завдання за пів години", а ви знаєте, що ваша дитина не встигне за цей час, бо вона повільна: повільно пише, повільно їсть, - не змушуйте її поспішати і не зважайте на такі поради. Якщо дитина довго налаштовується і виконує завдання повільно, це її індивідуальний темп, який не є ні поганим, ні хорошим. Швидші діти не обов'язково розумніші за повільних. Наприклад, ювеліри працюють повільно, проте їх робота відзначається високою якістю.

Не варто порівнювати себе з іншими. Кожна людина і її діти унікальні, а ви знаєте свою дитину краще за всіх. Слухайте її потреби та орієнтуйтеся на неї. Ви можете черпати інформацію з різних джерел, але адаптуйте її під свої обставини. Сліпе копіювання чужих методів не є ефективним. Пам'ятайте, що ваша дитина індивідуальна і відрізняється від інших.

Замість того, щоб засмучуватися через слабкі сторони дитини, зверніть увагу на її сильні якості. Наприклад, ваша дитина може бути дуже уважною, але повільною. У такому випадку ви можете сказати: "Не хвилюйся, якщо всі вже закінчили завдання, а ти ще ні. Спокійно закінчуй свою роботу, вчитель надасть для цього час". Важливо підкреслювати сильні сторони дитини, незалежно від того, чи вона тільки почала навчання, чи вже в старшій школі. Зосередьте свою увагу на цьому.

Підготовка школи складається з ваших зусиль для того, щоб у дитини було відчуття безпеки, щоб у неї було відчуття цікавості, щоб вона усвідомлювала свої точки опори в родині та свій ресурс через свої навички. Відштовхуйтесь від того, яка у вас дитина. Якщо дитина сором'язлива і не любить підіймати руку, не сподівайтеся, що на наступний день щось зміниться. Прямо говоріть їй, що всі діти різні, щоб вона не відчувала, що з нею щось не так.

Запитуйте час від часу: "Що б ти хотів, щоб сталося в школі?" Дізнавайтеся про бажання дитини, пов'язані зі шкільним життям. Не просто готуйте дітей до школи, а активно розпитуйте їхні думки. Коли дитина розмірковує про школу, дізнайтеся, якою вона її уявляє і що б вона бажала. Отримуйте зворотний зв'язок. Цей процес сприяє інтеграції дитини.

Нещодавно ми розповідали, як підготувати першачків до школи.

Related posts