Засіб української перемоги: десантний катер Stridsbåt 90H


Combat Boat 90 / Stridsbåt 90H — це військовий швидкісний десантний катер з броньованою конструкцією, створений шведською компанією Dockstavarvet, яка є частиною концерну Saab.

Уряд Швеції оголосив про намір передати українським Військово-морським силам та річковому флоту десять бойових катерів, а також кілька десятків допоміжних суден. Українські військовослужбовці отримають на озброєння допоміжні катери типу Gruppbat та бойові човни Stridsbåt 90H (CB90). Ймовірно, вони будуть доставлені в базовій комплектації зі складів шведських військово-морських сил. 9 вересня 2024 року з'явилася інформація про передачу ще шести катерів.

Ці катери значно підвищать потенціал українських морських піхотинців у виконанні завдань з переправи через річки, а також відкриють нові горизонти для Військово-морських сил та Сил спеціальних операцій у діяльності на Чорному морі.

Сьогодні поговоримо саме про швидкісні броньовані десантні кораблі Combat Boat 90 / Stridsbåt 90H, які вже дуже скоро з'являться на озброєнні Військово-морських сил та Сил спеціальних операцій ЗСУ.

Міжнародний ринок зброї та військової техніки вже давно контролюється великими виробниками з ключових країн. Через це новим учасникам складно пробитися на ринок, і їх досягнення зазвичай обмежуються постачанням малих серій продукції. Проте іноді таким компаніям вдається презентувати інноваційний продукт, що привертає увагу покупців та сприяє збільшенню експортних угод. Прикладом є шведські катери проекту Strb 90H (CB90), які спочатку були створені для Військово-морських сил Швеції, але з часом викликали інтерес у кількох інших країнах. В результаті, інші держави закупили кілька десятків катерів цього типу.

Stridsbåt 90H є швидкохідним військовим катером, розробленим компанією Dockstavarvet. Спочатку він замислювався як заміна старих катерів шведського флоту класу Tpbs 200. Він є експортним варіантом Strp 90H, офіційне шведське позначення H означає, що катер здатний транспортувати і розгортати до половини десантного взводу у повному спорядженні. Катер був прийнятий на озброєння у 1991 році.

Катери Stridsbåt 90H наразі експлуатуються військово-морськими силами різних країн, серед яких Норвегія (під позначенням S90N), Греція, Мексика (як CB90 HMN), Малайзія та Бразилія.

Stridsbåt 90H, також відомий як Combat Boat 90 (CB90), розроблений для швидкого транспортування десантних підрозділів, виконання ударних місій, охорони узбережжя та патрулювання, а також підтримки спеціальних операцій.

Ці катери можуть бути застосовані для проведення розвідувальних операцій, мінування водних територій, спостереження та збору розвідувальної інформації. Для виконання останньої задачі на борту передбачена система локаційної радіолокації.

Катер має можливість транспортувати до 21 десантника в повному бойовому екіпіруванні або вантаж до 4,5 тонн. Десантники розташовуються у центральному відсіку катера, що знаходиться під рубкою, і під час висадки виходять через носову рампу. Завдяки невеликій осадці, катер може здійснювати висадку десанту навіть на незабезпечені береги.

Роботи по проекту Stridsbåt 90H стартували наприкінці вісімдесятих років, коли командування ВМС Швеції оголосило конкурс на створення нового легкого багатоцільового катера, покликаного замінити застарілі Tpbs 200. Серед вимог до перспективного катера були вказані максимальні габарити і водотоннажність, а також можливість використання як десантного засобу для доставки до берега пів взводу морської піхоти (21 особа). Свої конкурсні заявки подали кілька суднобудівних компаній, а в 1988 році ВМС Швеції оголосили переможця. Найцікавішим і найперспективнішим визнали проект, представлений компанією Dockstavarvet. Вже за рік після підписання контракту на розробку проекту на верфі побудували два катери-прототипи.

Тестування цих двох катерів тривало кілька місяців. Протягом цього процесу вдалося ідентифікувати та швидко виправити майже всі виявлені недоліки. Модернізований катер повністю задовольнив вимоги замовника. У червні 1990 року новий катер офіційно почали експлуатувати в ВМС Швеції під назвою Stridsbåt 1990 Halv pluton, скорочено Strb 90H ("бойовий катер 1990 року для перевезення половини взводу"). З урахуванням можливості експорту, новий багатоцільовий катер отримав також англомовну назву - Combat Boat 90 або CB90, що є частковим перекладом оригінальної назви. Згодом це позначення стало офіційним і для катерів шведських ВМС.

У процесі створення катера Stridsbåt 90H було враховано важливість об'єднання в одному виробі легкості виготовлення, відмінних морських характеристик, високої швидкості та необхідної вантажопідйомності. Ключовим аспектом для вирішення цієї технічної проблеми стало активне використання алюмінію марки SS 144140. Практично вся структура катера виконана з цього металу та його сплавів.

Корпус, що складається з алюмінієвого каркасу та обшивки, має довжину 14,9 м по ватерлінії (15,9 м повна) та ширину 3,85 м. Осадка - 0,8 м. Слід зауважити, що за таких розмірів Strb 90H вийшов досить легким: його водотоннажність не перевищує 18 т. Корпус катера має характерні для цього класу техніки обводи.

Для спрощення виконання десантних місій передня частина та дно катера укріплені і оснащені з'їзним трапом. У піднятому стані трап надає носовій частині катера характерну обрису, схожу на обрублену форму. У середній частині судна розміщена командна рубка, що вміщує робочі місця для екіпажу з двох осіб. Ця рубка оснащена легким бронюванням, яке захищає від осколків. Безпосередньо за нею знаходиться броньований відсік, призначений для перевезення десанту. На борт катера можуть підніматися та виходити по половині взводу морської піхоти (21 особа) як через кормову частину, так і через трап у носовій частині. У другому випадку десанту потрібно пройти через рубку і потрапити в невеликий коридор, який розташований між нею та носовим трапом. Для зручності доступу коридор зверху закритий двостулковим люком, який відкривається під час висадки.

Десантний відсік, призначений для розміщення військовослужбовців та їхнього обладнання, знаходиться в центральній частині катера. Протягом 25% кормової секції корпусу міститься відкрита палуба, яка може функціонувати як плаваючий командний центр з додатковими засобами зв'язку або як артилерійський катер з можливістю встановлення озброєння. Кормова частина катера Stridsbåt 90H розроблена так, щоб на ній можна було адаптувати різне обладнання — від озброєння до вантажу або навіть легкої додаткової кабіни. У вантажному відділенні або на кормі можна розмістити до 4,5 тон вантажу.

Особлива рампа сприяє оперативному розгортанню підрозділів і миттєвій евакуації постраждалих на сушу.

Катер Strb 90H може бути оснащений озброєнням згідно з вимогами клієнта. У базовій комплектації він має три кулемети Браунінг M2HB, а також 12,7-мм кулемет (або 40-мм гранатомет), який встановлено на турелі в задній частині рубки. Цю турель можна замінити на дистанційно керовану стабілізовану систему для покращення ефективності вогню.

Спарений 12.7-мм кулемет розміщений перед сидінням рульового. Додатково, катер оснащений гранатометом Mk 19 та вдосконаленою системою Hellfire RBS 17 SSM. Крім того, він здатний транспортувати 2,8 тонни морських мін або шість глибинних бомб.

У кормовій частині корпусу катера встановлено два дизельних мотори Scania DSI14 V8, кожен з яких розвиває потужність 625 к.с. Ці двигуни передають крутний момент на два водомети Rolls-Royce Kamewa FF. Завдяки такій силовій установці катер Strb 90H здатний досягати швидкості до 45 вузлів. Максимальна дальність плавання становить приблизно 440 км при крейсерській швидкості 20 вузлів (37 км/год), що є цілком достатнім для виконання більшості завдань, які можуть виникати у катерів цього класу.

Водомети, які застосовуються в даному випадку, мають унікальну характеристику: вони здатні функціонувати навіть при частковому заповненні водного каналу. Це забезпечує можливість катера виконувати складні маневри з істотним креном. Крім того, катер оснащений для висадки десанту на не підготовлені береги.

Цивільна версія патрульного катера може бути обладнана двома дизельними двигунами потужністю 550 кВт, що забезпечує максимальну швидкість до 45 вузлів.

Перші універсальні катери Strb 90H були передані Шведському військово-морському флоту в 1991 році. Загалом шведи виготовили близько двохсот таких суден, процес їхнього будівництва відбувався у три етапи. Катери різних серій мали незначні відмінності в обладнанні та технологіях, що використовувалися в їхньому виробництві. Більшість із них випускалися в базовій конфігурації з урахуванням особливостей кожної серії, а деякі були модифіковані для виконання специфічних завдань. В результаті з'явилися кілька варіантів цих катерів.

Stridsbåt 90L (Командування - "Управління") є варіантом катера, спеціально розробленим для командування операціями батальйону морської піхоти. Цей катер оснащений різноманітним обладнанням для управління та комунікації, а також додатковим генератором, який забезпечує електричну енергію для всіх необхідних систем.

Stridsbåt 90KompL (Kompani-Ledning - "Управління роти"). Інший командирський варіант, майже повністю аналогічний до базового катера. Оснащується обладнанням для командування на рівні роти та додатковим генератором;

Stridsbåt 90HS - варіант для роботи на великій відстані від бази. Від базового катера відрізняється посиленим бронюванням, кліматичною системою, додатковим генератором і новими потужнішими двигунами, що компенсують збільшену вагу конструкції. В іншому аналогічний Strb 90H;

Stridsbåt 90 Polis - поліцейський варіант, пристосований для тривалого патрулювання. У колишньому десантному відділенні розміщено запас продовольства та місця для відпочинку екіпажу;

Рятувальний човен, оснащений барокамерою, призначений для допомоги підводникам у надзвичайних ситуаціях. Його офіційна назва залишається невідомою, але, за наявною інформацією, був побудований щонайменше один примірник такого катера.

Пошуково-рятувальний варіант служби SSRS. Не озброєний, але оснащений набором рятувального та медичного обладнання.

Як видно, конструкція базового катера Strb 90H надала можливість використовувати його як платформу для установки різноманітного обладнання. Цей аспект, ймовірно, і привернув увагу іноземних військових. На сьогоднішній день експортні модифікації катера, відомі під загальною назвою Combat Boat 90 (CB90), експлуатуються в шести країнах. Першою країною-замовником стала Норвегія, для якої була спеціально розроблена модифікація SB90N (Strb 90N). Літера N у назві означає Norsk utgave, що перекладається як "Норвезька версія".

Два десятки катерів SB90N у версії для Норвегії загалом схожі на базову модель, але відрізняються від неї кількома нюансами конструкції та обладнання. Так, норвезькі катери мають вище десантне відділення, що дозволяє бійцям стояти на повний зріст, а також два нових відсіки в носовій частині. В останніх розміщено туалет та відділення для зберігання різного обладнання чи озброєння. Також катери SB90N отримали новий навігаційний комплекс на основі системи GPS та низку інших електронних систем. Задля кращого забезпечення електроніки енергією довелося встановити на експортні катери додатковий генератор. Врешті, норвезька версія Strb 90H втратила два кулемети в носовій частині, а також отримала новий привід лебідки якоря. Остання перемістилася на корму. Є інформація про переобладнання одного норвезького катера на санітарний варіант.

У 2004 році Норвегія прийняла рішення суттєво підвищити бойові можливості своїх катерів SB90N. Один з катерів був модифікований: з нього зняли кулеметну турель і встановили замість неї систему ракетного комплексу Hellfire. Стабілізована пускова установка була розроблена на основі дистанційно керованої турелі для наземної техніки M151 Protector і розміщена на кормі катера. Тестові запуски виявилися успішними, проте незабаром проект, ймовірно, було закрито. Наразі відсутні нові відомості про плани Норвегії щодо оснащення катерів SB90N керованими ракетами. Схоже, норвезькі військові моряки вирішили відмовитися від цього задуму.

У 1998 році був підписаний новий договір, згідно з яким верф Dockstavarvet виготовила та передала Греції три катери моделі CB90HCG (HGC - Грецька берегова охорона). Цей варіант катера, у багатьох аспектах, нагадував версію, розроблену для норвезького флоту, але відрізнявся специфічним набором електронних систем. Катери проекту SB90N або CB90, після незначних доопрацювань, також були поставлені до Малайзії (17 одиниць у двох модифікаціях), Мексики (48 одиниць) та Бразилії (не більше 10 одиниць). Усі країни-замовники шведських катерів використовують їх для патрулювання та транспортування різних вантажів.

Одним із найзначніших контрактів на будівництво катерів CB90 для іноземного замовника став договір зі Сполученими Штатами. Після завершення війни в Іраку, в середині 2010-х, Військово-морські сили США ухвалили рішення відновити свої річкові підрозділи. Це призвело до створення першої річкової групи (1st Riverine Group або RIVGRU 1) в рамках Військово-морського експедиційного бойового командування (NECC) у 2006 році. Незабаром у складі даного підрозділу сформували три річкові дивізіони (Riverine Squadrons - RIVRON), що отримали номери від 1 до 3. З початку 2007 року дивізіони RIVGRU 1 активно діяли на річках Іраку.

Невдовзі після створення нових підрозділів постало питання їхнього технічного забезпечення. Протягом кількох місяців військовослужбовці річкової групи змушені були використовувати звичайні моторні човни та легкі катери, які не завжди відповідали необхідним стандартам. У зв'язку з цим, американське командування, зацікавившись шведськими багатоцільовими катерами, вирішило ініціювати придбання ліцензії на їх виробництво. Вже в першій половині 2007 року компанія SAFE Boats уклала угоду з Dockstavarvet про ліцензійне виготовлення катерів CB90 на своїх виробничих потужностях. Наступним кроком стало підписання контракту на виготовлення двох катерів загальною вартістю 4,8 мільйона доларів. Перші ліцензійні CB90 почали експлуатуватися вже в 2007 році.

На цей момент компанія SAFE Boats здійснила поставку шести катерів CB90 для RIVGRU, які тепер служать під новим ім’ям RCB - Riverine Command Boat (Річковий катер управління). Кожен річковий підрозділ оснащений двома катерами RCB та шістнадцятьма малими катерами різних типів. У складі кожного RIVGRU налічується 224 військовослужбовці.

Згідно з кількома джерелами, американська компанія SAFE Boat отримала ліцензію на виробництво дещо вдосконаленого варіанту катера CB90. Найбільш помітною зміною є новий склад бортового озброєння. Як свідчать доступні фотографії, катери RCB позбулися передньої спарки кулеметів, але це було з лишком компенсовано. Окрім кулемету M2HB, який встановлено на кільцевій турелі, американські катери отримали широкий спектр різного озброєння. На різних моделях використовуються різні комбінації великокаліберних кулеметів M2HB (включаючи спарені варіанти), 7,62-міліметрових кулеметів M60 та шестиствольних M134 Minigun. Таким чином, вогнева міць катера значно зросла, що дозволяє йому ефективно протистояти як піхоті, так і легким плавзасобам супротивника, які можуть бути його мішенню.

Станом на сьогоднішній день, в шести країнах світу активно використовують близько трьохсот катерів Strb 90H та їх різних модифікацій. Хоча будівництво нових одиниць цього типу продовжується, темпи виробництва помітно знизилися в порівнянні з початковими роками. Проте ці катери залишаються ключовими легкими плавзасобами Військово-морських сил Швеції, призначеними для виконання різноманітних завдань. За останні два десятиліття Strb 90H продемонстрували свою ефективність, можливості модернізації та перспективи для експорту. У найближчі роки ці катери залишатимуться на службі у військово-морських силах кількох держав, а також можуть з'явитися нові замовники, які шукають легкі, маневрені та зручні у використанні плавзасоби.

Тепер Україна також стає частиною тих держав, які володіють цими надзвичайно цікавими бойовими десантними катерами.

Катери такого класу, завдяки своїм морехідним характеристикам та місткості, чудово підходять для доставки українських диверсійних підрозділів через Чорне море на Кримський півострів.

Related posts